پاورپوینت بررسی نوشتار زنانه در ادبیات نمایشی با تمرکز بر نمایشنامه خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی دانلود پاورپوینت بررسی نوشتار زنانه در ادبیات نمایشی با تمرکز بر نمایشنامه خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی بررسی نوشتار زنانه در ادبیات نمایشی با تمرکز بر نمایشنامه خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی پاورپوینت جامع و کامل بررسی نوشتار زنانه در ادبیات نمایشی با تمرکز بر نمایشنامه خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی |
دسته بندی | پاورپوینت |
فرمت فایل | ppt |
حجم فایل | 148 کیلو بایت |
تعداد صفحات فایل | 26 |
نوع فایل: پاورپوینت (قابل ویرایش)
قسمتی از متن پاورپوینت :
تعداد اسلاید : 26 صفحه
بررسی نوشتار زنانه در ادبیات نمایشی با تمرکز بر نمایشنامهی خواب در فنجان خالی اثر نغمه ثمینی
تعریف نوشتار زنانه نزدیکی به بدن ، عواطف ، به زبان نیامدنی ها و سرکوب شده ها
دیگر بودگی
تفاوت
صورت بندی حضور بدنِ زنانه در نوشتار
ضدیت با احلیل مداری نوشتار زنانه و خاستگاههای اندیشگانی روانکاوی
مدرنیسم
پساساختارگرایی
پست مدرنیسم نوشتار زنانه و فروید کیستی شخص
روند رشد کودک
زنان و قارۀ سیاه
هویت یکپارچۀ من نوشتار زنانه و لاکان سوژۀ لاکانی
احلیل مداری
ناخودآگاه و میل
مالیخولیا
زبان و میل نوشتار زنانه ودریدا دریدا و متافیزیکِ حضور، تقابل های دو تایی مهمترین نظریه پردازان نوشتار زنانه لوس ایریگارای
هلن سیکسو
جولیا کریستوا لوس ایریگارای و نقد بنیادی سنت فکری غرب
تفاوت جنسی زن و مرد و ستایش این تفاوت
آن اندام زنانه که یک اندام نیست
گفتمانی سراسر زنانه هلن سیکسو و بازخوانی سنت فکری غرب تقابل زن و مرد
بازخوانی اسطوره ها
نوشتن با اندام زنانه جولیا کریستوا ، مهم ترین نظریات از منظر این پایاننامه .
دلالت نشانه ای و دلالت نمادین
کورای نشانه ای
کوریون
سوژه در فرآیند و سوژۀ سخنگو
زمانِ زنانه
دلالت نشانه ای و دلالت نمادین دلالت نشانهای شیوهای برون زبانی است که انرژی تن و عواطف توسط آن به زبان راه میگشاید و هم رانههای سوژه و هم سامانههای آنها را شامل میشود.
در مقابل دلالت نمادین، وجهی از دلالت است که موجودات سخنگو به آن وسیله میکوشند معنا را تا آنجایی که ممکن است با کمترین ابهام بیان کنند. بیان دانشمندان و منطقدانان مثال بسیار مناسبی از تلاش برای استفاده نمادین از زبان است، در حالی که بیان موسیقی، رقص و شعر نمودی از دلالت نشانهای است.
«امر نشانهای ممکن است به گونهای بروز پیدا کند، اما تابع قوانین قاعدهمند نحوی نیست. برعکس، امر نمادین، شیوهای از دلالت است که بر زبان، به عنوان یک نظام نشانههای کامل با دستور زبان و نحو اش، مبتنی است.» (کریستوا،1984:76)
کورای نشانه ای معطوف شدنِ محیط روانی کودک به تن مادرش
«تیمائوس افلاطون از کورا سخن میگوید، آن آوند نام ناپذیر نامتحمل ناهمرگۀ سابق بر نامگذاری،سابق بر یک، سابق بر پدر. در نتیجه این واژه به گونهای مادرانه تلویحاً بر عرصهای دلالت دارد که اصلاً به زبان در نمیآید و نامپذیر نیست» (کریستوا،1984:130). کوریون به نظر میرسد کریستوا مصمم به بازیافت مجاز مادرانهی افلاتون و نیز صورت بندی انتزاعی تر او ست . چر اکه هنگامی که کریستوا دربارهی تن مینویسد، این تن در نظر او گوشت و خون و هورمون دارد. در نظر او تن هم بیرون از زبان است و هم نیست. در اینجا به نظر میرسد که در راستای حفظ این ابهام، بدون نام بردن صریح، به کوریون اشاره میکند. کوریون اصطلاحی است که ارسطو در تاریخ جانوران به کار برده است و بر غشایی تاکید میکند که جنین را در رحم احاطه میکند. چنانکه اکنون دریافتهایم، این غشا دو ویژگی فیزیولوژیک دارد که آن را به یک استعارهی کریستواییِ مناسب بدل میکنند، و اگر چه افلاتون، از وجود چنین چیزی بیخبر بوده است با این همه به نظر میرسد که این غشا دنبالهی طبیعی مجازِ متغیرِ اوست.کوریون به طور اساسی ساختارِ بافتیِ مضاعفی دارد و از این رو میتواند به عنوان جایگاهی در نظر گرفته شود که در آنجا، ساختار بدن مادر پایان گرفته و ساختار بدنِ جنین آغاز میشود سوژه در فرآیند به نظر کریستوا، سوژه حاصلی از فرآیندهای زبانشناختی است. به عبارت دیگر ما کسانی میشویم که حاصل مشارکت در فرآیندهای دلالتیاند. هیچ خودآگاهی مقدم بر استعان زبان وجود ندارد. در عین حال زبان فرآیندی دلالتی است، چراکه توسط کسی که خود در یک فرآیند است به کار گرفته شده است. سوژۀ سخنگو سوژۀ در زبان خلاصۀ نمایشنامه "خواب در فنجان خالی" نمایشنامهای است در هشت پرده.
توجه: متن بالا فقط قسمت کوچکی از محتوای فایل پاورپوینت بوده و بدون ظاهر گرافیکی می باشد و پس از دانلود، فایل کامل آنرا با تمامی اسلایدهای آن دریافت می کنید.